Wat is zoekmachine marketing, hoe werkt het en wat betekent het voor uw bedrijf?

Met miljoenen bedrijven die allemaal strijden voor dezelfde doelen, is het nooit zo belangrijk geweest om online te adverteren, en zoekmachine marketing is de meest effectieve manier om uw producten te promoten en uw bedrijf te laten groeien. Zoekmachine marketing is een manier voor een betere marketing van een bedrijf met behulp van betaalde advertenties die worden weergegeven op pagina’s met zoekresultaten van zoekmachines (of SERP’s). Adverteerders bieden op zoekwoorden die gebruikers van services zoals Google en Bing kunnen invoeren bij het zoeken naar bepaalde producten of services, waardoor de adverteerder de mogelijkheid krijgt om naast de resultaten voor die zoekopdrachten ook zijn advertenties weer te geven. Deze advertenties, vaak bekend onder de term pay-per-click-advertenties, zijn er in verschillende indelingen. Sommige zijn kleine, op tekst gebaseerde advertenties, terwijl andere, zoals advertenties met productvermeldingen meer visuele, productgebaseerde advertenties zijn waarmee consumenten belangrijke informatie in één oogopslag kunnen zien, zoals prijs en beoordelingen. De grootste kracht van zoekmachine marketing is dat het adverteerders de mogelijkheid biedt om hun advertenties te plaatsen voor gemotiveerde klanten die klaar zijn om te kopen. Geen enkel ander reclamemedium kan dit doen, daarom is zoekmachine marketing zo effectief en zo’n verbazingwekkend krachtige manier om uw bedrijf te laten groeien.

De basis van zoekmachine marketing

SEM trefwoorden vormen de basis van zoekmachine marketing. Terwijl gebruikers trefwoorden (als onderdeel van zoekopdrachten) in zoekmachines invoeren om te vinden waarnaar ze op zoek zijn, zou het geen verrassing moeten zijn dat zoekwoorden de basis vormen van zoekmachine marketing als een reclamestrategie. Voordat u kunt kiezen welke zoekwoorden u moet gebruiken in uw marketingcampagnes voor zoekmachines, moet u uitgebreid onderzoek uitvoeren als onderdeel van uw strategie voor het beheren van zoekwoorden. Eerst moet u zoekwoorden identificeren die relevant zijn voor uw bedrijf en die potentiële klanten waarschijnlijk gebruiken bij het zoeken naar uw producten en services. Naast het helpen bij het vinden van zoekwoorden, moet u grondig zoekwoordonderzoek doen. Dit kan u helpen bij het identificeren van uitsluitingszoekwoorden: zoektermen die u moet uitsluiten van uw campagnes. Uitsluitingszoekwoorden zijn geen termen met negatieve connotaties, maar eerder irrelevante termen waarvan het onwaarschijnlijk is dat ze tot conversies leiden. Als u bijvoorbeeld ijs verkoopt, kunt u het zoekwoord ‘ijsrecepten’ uitsluiten, omdat gebruikers die op zoek zijn naar ijsrecepten waarschijnlijk niet op de markt voor uw product zullen zijn. Dit concept staat bekend als zoekintentie, of de kans dat een prospect een aankoop of andere gewenste actie voltooit na het zoeken naar een bepaalde term. Sommige zoekwoorden worden geacht een hoge commerciële intentie te hebben of een sterke indicatie dat de zoeker iets wil kopen. Voorbeelden van zoekwoorden met een hoge commerciële intentie zijn:

  • Kopen
  • Korting(en)
  • Aanbieding(en)
  • Coupon(s)
  • Gratis verzending

SEM versus SEO: wat is het verschil?

Over het algemeen verwijst zoekmachine marketing naar betaalde zoekmarketing, een systeem waarbij bedrijven Google betalen om hun advertenties weer te geven in de zoekresultaten. Zoekmachineoptimalisatie, of SEO, is anders omdat bedrijven Google niet betalen voor verkeer en klikken. In plaats daarvan verdienen ze een vrije plek in de zoekresultaten door de meest relevante inhoud te hebben voor een bepaald zoekwoord op trefwoord. Zowel SEO als SEM zouden fundamentele onderdelen van uw online marketingstrategie moeten zijn. SEO is een krachtige manier om groen verkeer naar de top van de trechter te brengen, terwijl advertenties in zoekmachines een zeer kosteneffectieve manier zijn om conversies aan de onderkant van de trechter te genereren. De linkbuilding Specialist kan u helpen met uw zoekmachine marketing. Via de website www.linkbuildingspecialist.nl vindt u meer informatie en kunt u vrijblijvend contact opnemen.