Zo blijft u als man actief bij ongewenst urineverlies

Wanneer er bij u sprake is van urineverlies, kan dat een schok zijn. U realiseert zich dat u niet meer de volledige controle heeft over uw lichaam en bent bang welke gevolgen dit kan hebben voor uw dagelijks leven en sociale bezigheden. Gelukkig hoeft u niet met uw dagelijkse activiteiten te stoppen. Alhoewel vermijding in eerste instantie veilig en daardoor schijnbaar prettig voelt, bewijst u zichzelf daarmee geen dienst. Integendeel. Bezoekt u uw huisarts en laat u helpen met het vinden van eventuele behandelmogelijkheden. Ondertussen kunt u gebruikmaken van deze tips.

Hanteert u een verstandig drinkpatroon

Heeft u lange vergaderingen op uw werk, speelt u graag met uw kleinkinderen of neemt u in de weekenden mee aan amateursportwedstrijden? Over urineverlies hoeft u zich geen zorgen te maken. Een verstandig drinkpatroon helpt daarbij. Zo kunt u koffie, thee en alcohol, die ervoor zorgen dat uw lichaam meer urine aanmaakt, het beste vermijden. Ook koolzuurhoudende dranken kunnen uw blaas irriteren. Tevens is het ook aangeraden om sappen van citrusvruchten te laten staan of in ieder geval flink te beperken.

De aanbevolen hoeveelheid drinken

Men denkt vaak dat zo min mogelijk drinken direct leidt tot minder urineaanmaak en toiletbezoek. Echter is dat lang niet altijd het geval. Drinkt u te weinig, dan raakt uw urine geconcentreerd, wat op zijn beurt uw blaas irriteert en de plasklachten niet ten goede komt. Daarom is het belangrijk om goed te blijven drinken, alhoewel u beter niet teveel ineens kunt drinken. Regelmatig kleine hoeveelheden is dus het motto. Drinkt u na het opstaan altijd voldoende, want gedurende het slapen raakt u veel vocht kwijt.

Zich vergewissen van de locatie van de toiletten

Mannen, maar ook vrouwen met incontinentie kunnen zich nogal eens zorgen maken over de aanwezigheid van toiletten wanneer zij hun woning verlaten. Logischerwijs wilt u deze namelijk zo snel en eenvoudig mogelijk bereiken, om ongelukjes te voorkomen. Daarom is het slim om van tevoren goed na te gaan waar de toiletten zijn. Dit vermindert de stress al voor een heel groot gedeelte. Natuurlijk probeert u ook uw blaas zo goed mogelijk te legen alvorens u van huis vertrekt.

Werken aan uw overgewicht

Heeft u last van overgewicht? Dit is niet per se de veroorzaker van incontinentie, maar kan deze wel aanzienlijk verergeren. Dit kan simpel verklaard worden: overgewicht veroorzaakt extra druk op de buikregio en zo ook op de blaas en de omliggende spieren. Hierdoor kan het moeilijker worden uw urine op te houden. Vaak hoeft gewichtsverlies niet eens spectaculair te zijn om een merkbare verbetering in uw plasproblemen te realiseren. Als u al vijf procent van uw lichaamsgewicht kwijtraakt, zal dit de druk op uw blaas aanzienlijk verminderen.

Bekkenbodemoefeningen

De bekkenbodem wordt al gauw geassocieerd met vrouwelijke klachten, maar ook mannen kunnen wel degelijk problemen met dit gebied ervaren. De bekkenbodem bestaat uit spieren en bindweefsel en geeft onder andere steun aan de organen in de buikholte. Door het trainen van de bekkenbodem kan ook de blaasfunctie verbeteren. Specifieker gezegd: u traint het steeds langer kunnen ophouden van uw urine en weet zo de controle over het plassen aanzienlijk te verbeteren.

Het gebruik van TENA MEN

De bovenstaande tips zullen u een heel eind helpen met het aanpakken van uw incontinentieklachten. Tegelijkertijd kunt u ook altijd terugvallen op de producten van TENA MEN, die u helpen beschermen tegen ongewenst urineverlies. De producten zijn speciaal naar de mannelijke anatomie ontworpen en beschikbaar in verschillende absorptieniveaus. Deze herkent u onder andere aan de hoeveelheid druppels die op de verpakking staat afgebeeld. Bovendien zijn de producten stuk voor stuk discreet, waardoor ze geen stempel drukken op uw dagelijks leven.