VOIP voor mijn bedrijf

Voor mijn bedrijf was ik op zoek naar een goede oplossing voor telefonie. Omdat ik meerdere werknemers in dienst heb die continue met elkaar in overleg zijn, is het belangrijk dat zij elkaar zo goedkoop mogelijk kunnen bereiken. We gebruiken op kantoor interne emaildiensten en chatprogramma’s, maar soms is het gewoon noodzakelijk dat men elkaar even kan bellen. Omdat ik redelijk op de hoogte ben van de laatste ontwikkelingen op het gebied van communicatie besloot ik op zoek te gaan naar een goede hosted VOIP telefooncentrale. Je geeft al je zaakjes dan uit handen, zodat je zelf nergens verantwoordelijk voor bent. Voordat ik een keuze kon uit maken tussen de vele aanbieders moest ik een aantal zaken goed overdenken:

  • Schaalbaarheid
  • Gespreksopname
  • Internationaal bellen
  • Bellen vanuit browser

Wanneer je kiest voor hosted VOIP kies je voor een bepaald pakket. Je krijgt dit pakket vervolgens geleverd op de locatie die je hebt opgegeven. Meestal ga je een verplichting aan voor een aantal jaren, het is dus belangrijk dat je goed weet welk pakket je wilt. In mijn geval heb ik nagedacht over een aantal zaken, waaronder schaalbaarheid. Ik heb laten doorberekenen waar mijn bedrijf na een aantal jaar zou zijn en welk pakket daar het beste bij paste. Je moet niet gelijk te hard van stapel lopen: kies altijd eerst voor het meest voordelige pakket. Ik had me gelukkig goed laten voorlichten over de potentiele groei van mijn bedrijf, waardoor ik vrij snel een keuze kon maken. Wanneer je niet helemaal zeker bent over de toekomst van je firma, neem dan juist een schaalbaar abonnement. Mochten de zaken niet goed gaan, dan kun je altijd een stapje terug doen. Schaalbaarheid is voor veel bedrijven een magisch woord, ook bij hosted VOIP is schaalbaarheid van belang!

VOIP: opnemen en bellen

Wanneer je kiest voor hosted VOIP heb je de mogelijkheid uit vele extra’s. Ik moest uit een hele waslijst een aantal functionaliteiten selecteren die ik mee wilde nemen in mijn pakket. Voor mijn werknemers is het belangrijk dat gesprekken opgenomen kunnen worden. Ze kunnen dit dan later terugluisteren om optimaal aan de wensen van de klant te voldoen. Ik moest daarom in mijn VOIP pakket kiezen voor gespreksopname. Mijn bedrijf licht klanten altijd van tevoren in dat deze gespreksopname plaatsvindt. Het is belangrijk dat de klant hiervan op de hoogte is om vervelende situaties te voorkomen. Verder moest mijn personeel ook internationaal kunnen bellen. Ik koos daarom al vrij snel voor deze extra functionaliteit. Wanneer je internationaal bellen in je hosted VOIP pakket laat opnemen, betaal je veel minder bij bellen naar het buitenland. De kosten van je pakket gaan iets omhoog, maar dit verdien je dubbel en dwars terug. Tot slot leek het me leuk als men elkaar kon bellen vanuit de browser. Als ik achter de PC aan het werk was moest ik vaak opstaan om iets te vragen, dat hoeft nu niet meer. Ik bel direct degene die ik wil spreken. Bepaal goed welke functionaliteiten jij in je pakket wilt!

Leren op internet

Wanneer je begint te werken met hosted VOIP moet je even opstarten. Je weet niet direct hoe alles werkt en moet alles uitzoeken. Ik koos uiteindelijk voor een hosted VOIP telefooncentrale van Voicedata.nl. Ze hadden precies het pakket dat ik nodig had, maar daarnaast hadden ze ook een aantal handige Youtube videos waarin je gelijk de basis leert. Je hoeft geen lange cursus te volgen, maar kijkt thuis een aantal video’s. Ik ben ontzettend blij met mijn keuze voor Voicedata. Zoek je ook naar een VOIP telefooncentrale? Neem dan eens een kijkje bij http://www.voicedata.nl/hosted-voip-telefooncentrale/.